01 דצמבר 2011

מדריך: מבוא לקווילינג

אתם אולי כבר יודעים מה זה קווילינג, אבל אזכיר לכם בכל זאת.
קווילינג - היא טכניקת גלגולי נייר, בה מגלגלים רצועות נייר צרות בעזרת אצבעות או באמצעות מכשיר מיוחד, מעצבים את הגלילים בצורות שונות ויוצרים מהם עבודות יצירה ואמנות. בקווילינג משתמשים כדי לקשט כרטיסי ברכה או חפצים, ליצור תמונות, לבנות דמויות תלת-ממדיות ואפילו תכשיטים.
בכתבה הזאת אני מסבירה את יסודות הטכניקה ומדגימה אותה על ידי יצירת פרח פשוט וחביב שתוכלו לשים על כרטיס ברכה מתוצרתכם, לדוגמה. תהליך היצירה אמור לקחת בערך 30 דקות, אתם מוזמנים לעקוב אחריו שלב אחר שלב, להיעזר בתמונות והסברים ולשאול שאלות בתוך הבלוג שלי או בדואר אלקטרוני.

היום קיים כלים וסוגי נייר מיוחדים לקווילינג, אבל בתור התחלה ננסה להסתפק בדברים פשוטים שקל למצוא בבית או לקנות:
  • דפי נייר צבעוניים בגודל A4 או Letter. הדפים חייבים להיות צבועים בשני הצדדים. אני השתמשתי בצבעים אדום, צהוב וירוק
  • קיסמי שיניים מעץ
  • סרגל מתכת
  • סכין יפנית
  • דבק לבן (דבק פלסטי)
  • עפרון
  • משטח לחיתוך
  • שבלונה עם עיגולים
  • חתיכת בריסטול בשביל הבסיס
1. קחו דף נייר צבעוני וסמנו עליו בעזרת עפרון וסרגל נקודות במרחק של 3 מ''מ אחת מהשנייה, לאורך צלעות הקצרים של הדף. מתחילים למדוד תמיד מאותו צד, כדי שלא יפריע לנו אם שני המקטעים האחרונים לא יהיו באותו אורך.
2. חתכו רצועות לפי הסימון בעזרת סכין יפנית וסרגל. תנסו לחתוך כמה דפים בבת אחת כדי לחסוך זמן. אפשר להיעזר באטבים או סיכות כדי להחזיק את הדפים ביחד. הקפידו שהסכין תהיה חדה. חתכו בתנועה אחת ארוכה. היזהרו מלחתוך אצבעות! ועדיף בכלל לבקש מבן זוג למי שיש לה :) בשלב הזה יהיו לכם רצועות נייר ברוחב 3 מ''מ ואורך קרוב ל-30 ס''מ.
3. עכשיו נעשה עלה כותרת אחד לדוגמה. קחו רצועת נייר אחת וגלגלו אותה בחוזקה על קיסם. אני בדרך כלל עושה חריץ קטן בקצה של הקיסם ומשחילה לתוכו קצה של הרצועה כשאני מתחילה לגלגל, כדי שהוא לא יחליק ולא ישתחרר.
4. תורידו בעדינות את הגליל שקיבלתם מהקיסם ושימו אותו בתוך אחד העיגולים שבשבלונה. תבחרו עיגול שכותרו בערך 1.5 ס''מ. השבלונה עוזרת להכין צורות בגודל אחיד, עם הזמן תלמדו להסתדר בלעדיה. תשחררו את הגליל ותנו לו להפחת. חשוב מאד לא להחזיק את הגליל ביד הרבה זמן, כי אחרת הוא לא ייפתח כראוי.
5. הדביקו את הקצה של הרצועה.
6. אחרי שהדבק התייבש, הוציאו את הגליל מתוך השבלונה ולחצו בו בצד אחד עם האצבעות, מין צביטה שכזאת. כל הכבוד! כרגע יצרתם אחת הצורות הבסיסיות בקווילינג שנקראת "טיפה" או "דמעה" (היא באמת מזכירה טיפת מים). יש קרוב לעשרים צורות בסיסיות בקווילינג, אך העיקרון נשאר אותו הדבר: מגלגלים וצובטים.
7. ניצור עוד חמש "טיפות" כאלה בשביל כל עלי הכותרת של הפרח.
8. הגיע הזמן שנוסיף לפרח גם עלים ירוקים. כדי לעשות זאת, צרו גליל מרצועת נייר בדיוק כמו בשלבים מ-3 ועד 5. אחר כך הוציאו את הגליל מתוך השבלונה וצבטו בו בשתי נקודות בו זמנית, אחת מול השנייה. לצורה הזאת קוראים "עין".
9. בשביל העלה השני נשתמש בצורה אחרת לשם שינוי. חזרו אחרי כל השלבים הנדרשים ליצירת "עין", אבל בסוף הזיזו טיפה את כפות הידיים לקיוונים הפוכים כדי לעקם את הצורה. זאת אומרת, אם יד אחת זזה קדימה אז השנייה קצת אחורה. הצורה שקיבלתם נקראת למרבה הפלא "עלה".
10. עכשיו כבר תדעו ליצור בקלות את המרכז הצהוב של הפרח. בשביל זה פשוט תגלגלו גליל נייר והשאירו אותו כמו שהוא. השתמשו בעיגול יותר קטן בשבלונה, בכותר של 1 ס''מ למשל.
11. סדרו את החלקים על הבסיס וסמנו את מיקומם. אחר כך מרחו ממש קצת דבק על הצד תחתון של הצורות והדביקו אותן. שימו לב שמאותן צורות בדיוק ניתן להרכיב דוגמאות שונות. תשוו למשל את הפרח שבתמונה למעלה לזה שמופיע בתחילת הכתבה.
בהצלחה!

3 תגובות:

רנה בר אמר/ה...

ממש מקסים התחלתי גם לעסוק בזה .
.יש דברים מקסימים

אנונימי אמר/ה...

בוקר טוב!
למה העיגולים לא נפתחים לי?

עשיתי את זה על דף A4 רגיל.. זאת הסיבה?

תודה רבה!

Inna D. אמר/ה...

תנסי לגלגל מהר יותר. כשמחזיקים את הנייר בידיים הרבה זמן הספירלה לא נפתחת. תנסי גם סוגים שונים של נייר. הנייר מIKEA מספיק טוב. או תקני רצועות קווילינג - אבל זה קצת יקר.